واپسین دم های فروغ زمین

فصل پاییز رسید و من تمایل داشتم از سد خاکی سقالکسار با تم پاییزی عکاسی کنم. از چند روز قبل هواشناسی رو زیرنظر داشتم. روز موعود رسید، وسایل هامو جمع کردم و عازم سفر کوتاه شدیم. ماشین هایی که در اون خط کار میکردن تا جاده جیرده میبردن، بقیه راه رو باید پیاده پیموده میشد. با ماشین از اون جا تا سقالکسار شاید به زور ۵ الی ۱۰ بشه، ولی این اولین باری بود که پیاده میومدم، از اهالی اونجا پرسیدم که تا سد خاکی سقالکسار چقدر راهه؟ میگفتن نیم ساعت حدودٱ... واقعا خسته کننده بود، کلی راه با کلی وسایل روی دوش. توی مسیر تصمیم گرفتم ماشینی موتوری چیزی رد شد دست تکون بدم تا با مبلغی منو به مقصد برسونه. صدای ماشین که میشنیدم برمیگشتم و علامت میدادم. از شانس بد من ایندفعه ماشین کلانتری اومد، همینطور که به راهم ادامه دادم پلیس هم ازم سبقت گرفت و کنار جاده واستاد. وقتی که رسیدم به ماشین پلیس توقیف شدم -_-

ازم پرسیدن که چی دارم حمل میکنم، ماجرا رو گفتم که عکاس منظره هستم و اینا هم همه وسایل هامه، کارت عضویت انجمن عکاسانم رو نشون دادم جهت تایید حرفام. بعد گفتن کجا میری؟ گفتم سد خاکی سقالکسار، بهم خاطرنشان کردن که خیلی راهه، و ازم دعوت شد که منو برسونن اونجا، خلاصه از ما انکار و از اونا اصرار، بالاخره راضی شدم و سوار سمند کلانتری شدیم و رفتیم سقالکسار. اونجا گویا درگیری رخ داده بود و پلیس برای همین داشت میومد سد خاکی سقالکسار. رسیدیم و من پیاده شدم و تشکر کردم بخاطر لطفشون و شروع کردم برای لوکیشین یابی. از شانس بد من هم تمام ابرها محو شدن و این یعنی این همه برنامه ریزی برای "نوردهی طولانی" "Long exposure" به باد رفت. واقعاً ضد حال بود. چقدر هم سقالکسار بی روح شده بود، آب دریاچه مصنوعی به میزان قابل توجهی کم شده بود، ابری هم در کار نبود. هوا به سمت غروب داشت میرفت و روشنایی آسمون کم فروغ داشت میشد. بعد متوجه شدم در حال حاضر متفاوت ترین لوکیشین، همون لوکیشینی هست که محل نزاع و درگیری بود و پلیس به اون نقطه اعزام شده بود. سریعٱ خودمو به اونجا رسوندم. آخرین لحظات روشنایی بود؛ (اسم این اثر هم از همین لحظه الهام گرفته شده) تنه های درخت از آب ها بیرون اومده بودن و صحنه جالبی شده بود، همچنین بدلیل آب بی حرکت، انعکاس رخ داده بود، شروع به کادربندی کردم و بعد انجام تنظیمات لازم، متوجه این شدم که فاصله سایه و روشن در زمین و آسمون خیلی زیاد شده، برای همین تنظیمات براکتینگ رو آماده کردم تا سه شات با دو استاپ اختلاف نوری جهت تهیه تصویر "HDR" "گستره دینامیکی زیاد" در فتوشاپ رو مهیا کنم. و بعد از اون هم با کمک ریموت بی سیم سه عکس با نوردهی "normal" و "under exposure" و "over exposure" ثبت و با ادغام این سه، اثر "واپسین دم های فروغ زمین" خلق شد. 

صفحه اینستاگرام من: instagram.com/PouyaPalizkar